puteri-bp

Friday, August 28, 2009

Pengumuman


Semua ahli Puteri UMNO Bahagian Batu pahat adalah dijemput untuk menghadiri program Pengimarahan Ramadhan (gotong royong memasak & mengedarkan bubur lambuk) yang dijangka berlangsung pada Ahad 30 Ogos 2009 jam 10.30 pagi bertempat di Surau An-Nur Taman Soga Batu Pahat.

Penglibatan semua adalah amat dihargai.Terima Kasih
.

Cahaya Di Hari Kiamat


Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan:
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia
sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Thursday, August 27, 2009

Strategi defensif antara punca kekalahan BN


BUKIT MERTAJAM 26 Ogos - Pendekatan serta strategi terlalu defensif terhadap calon yang digunakan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Permatang Pasir merupakan antara punca kekalahan parti itu di kerusi tersebut.

Penganalisis Politik, Dr. P. Sivamurugan berkata, analisis awal mendapati, strategi BN yang sentiasa mendiamkan diri setiap kali diasak oleh Pas dan rakan-rakan pakatan pembangkang juga menyebabkan kekalahan mereka di kawasan itu.

Selain masalah itu, katanya, pengundi Cina di kawasan berkenaan juga didapati masih lagi tidak mahu menukar keseimbangan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan tanggapan satu undi tidak mampu mengubah keputusan pilihan raya kecil itu.

''Bagaimanapun, kita perlu akui bahawa Permatang Pasir merupakan satu-satunya kerusi milik Pas malah ia juga terletak di bawah Parlimen Permatang Pauh di mana ia kubu kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

''Justeru, faktor itu sendiri juga masih berjaya mempengaruhi pengundi di kawasan Permatang Pasir," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pilihan raya kecil Permatang Pasir menyaksikan calon Pas Mohd. Salleh Man, 52, menang dengan memperoleh 9,618 undi menewaskan wakil Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman, 38, yang mendapat 5,067 undi.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang kerusi berkenaan, Datuk Mohd. Hamdan Abdul Rahman pada 31 Julai lepas kerana serangan jantung.

DUN Permatang Pasir merupakan kubu Pas di Pulau Pinang dan satu-satunya kerusi yang dimenangi parti itu sejak tiga penggal lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohd. Hamdan mengalahkan calon BN Ahmad Sahar Shuib dengan majoriti 5,433 undi setelah memperoleh 11,004 undi.

Beliau yang juga Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, BN juga dilihat tidak banyak mengambil peluang untuk menggunakan pelbagai isu yang sedang hangat diperkatakan sekarang.

Dalam pada itu, Sivamurugan memberitahu, ahli-ahli BN yang difahamkan dianggarkan berjumlah lebih 5,000 orang turut didakwa tidak menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya kecil kali ini.

''Di mana mereka ini semua, adakah tidak keluar mengundi atau pun ahli BN sendiri tidak memangkah calon mereka kerana jika kita lihat jumlah yang diperoleh Rohaizat hanya 5,067 sedangkan ahli-ahli BN melebihi jumlah itu?

''Jadi, itu semua antara kesimpulan analisis awal yang dapat dibuat daripada keputusan pilihan raya kecil Permatang Pasir yang diperoleh kali ini," ujarnya.

Ikhsan Utusan Online.